16 Haziran 2025

Kalem kalem ocak-mayıs dönemi bütçe verileri…

2025 ocak-mayıs döneminde geçen yıl aynı döneme nazaran tahsilat oranı en fazla olan gelir kalemi yüzde 97,4 artışla gelir vergisi olmuştur. Bunun ardından BSMV yüzde 79,1 ile; kolalı gazozlardan alınan ÖTV yüzde 75,80 ile; yüzde 67,9 ile özel iletişim vergisi gelmektedir

Kalem kalem ocak-mayıs dönemi bütçe verileri…

Hazine ve Maliye Bakanlığı kendi internet sitesinde 2025 yılı ocak-mayıs dönemi bütçe gerçekleşmelerini 16 Haziran Pazartesi günü yayımladı. Aşağıda detaylı şekilde göreceğiniz üzere vergi gelirlerinin yüzde 46,94’ü KDV ve ÖTV tahsilatı oluşturmaktadır.

Dolaylı vergilerin payı ocak-mayıs döneminde yüzde 61,84; dolaysız vergilerin payı ise yüzde 38,16 olarak gerçekleşti.

Tahsil edilen gelir vergisinin yüzde 91,38’i stopaj yoluyla alınmış.

2025 yılı ocak-mayıs döneminde merkezi yönetim bütçe giderleri 5 trilyon 339,5 milyar TL, bütçe gelirleri 4 trilyon 689,2 milyar TL ve bütçe açığı 650,3 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, faiz dışı bütçe giderleri 4 trilyon 503,7 milyar TL ve faiz dışı fazla ise 185,5 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

Diğer kalemlerin akıbetini ise aşağıda izah etmeye çalışayım.

2025 mayıs ayı bütçe gerçekleşmeleri

2025 yılı mayıs ayında merkezi yönetim bütçe giderleri 1 trilyon 89,7 milyar TL, bütçe gelirleri 1 trilyon 325 milyar TL ve bütçe fazlası 235,2 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, faiz dışı bütçe giderleri 978,6 milyar TL ve faiz dışı fazla ise 346,4 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

Genel görünüm aşağıdaki tabloda bulunmaktadır.

Merkezi yönetim bütçesi 2024 yılı mayıs ayında 219 milyar 409 milyon TL fazla vermiş iken 2025 yılı mayıs ayında 235 milyar 229 milyon TL fazla vermiştir. 2024 yılı mayıs ayında 330 milyar 52 milyon TL faiz dışı fazla verilmiş iken 2025 yılı mayıs ayında 346 milyar 385 milyon TL faiz dışı fazla verilmiştir.

2025 ocak-mayıs dönemi bütçe giderleri

2025 yılı ocak-mayıs döneminde merkezi yönetim bütçe giderleri 5 trilyon 339,5 milyar TL, bütçe gelirleri 4 trilyon 689,2 milyar TL ve bütçe açığı 650,3 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, faiz dışı bütçe giderleri 4 trilyon 503,7 milyar TL ve faiz dışı fazla ise 185,5 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

Merkezi yönetim bütçesi 2024 yılı ocak-mayıs döneminde 471 milyar 903 milyon TL açık vermiş iken 2025 yılı ocak-mayıs döneminde 650 milyar 302 milyon TL açık vermiştir. 2024 yılı ocak-mayıs döneminde 3 milyar 244 milyon TL faiz dışı fazla verilmiş iken 2025 yılı ocak-mayıs döneminde 185 milyar 463 milyon TL faiz dışı fazla verilmiştir.

2025 ocak-mayıs dönemi bütçe gelir gerçekleşmeleri

Merkezi yönetim bütçe gelirleri ocak-mayıs dönemi itibarıyla 4 trilyon 689 milyar 154 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Vergi gelirleri 4 trilyon 6 milyar 528 milyon TL, genel bütçe vergi dışı gelirleri ise 541 milyar 174 milyon TL olmuştur.

Aşağıdaki tabloda 2025 ocak-mayıs dönemi vergi gelirleri ve bu vergilerin toplam vergi gelirleri içindeki payları gösterilmiştir.

Yukarıdaki tabloda da görüldüğü üzere 2025 ocak-mayıs döneminde KDV ve ÖTV’nin toplam vergi gelirleri içindeki payı yüzde 46,94; dolaylı vergilerin payı yüzde 61,84 ve dolaysız vergilerin payı ise yüzde 38,16 olarak gerçekleşti.

Stopaj yoluyla alınan gelir vergisinin toplam gelir vergisi içindeki payı yüzde 91,38 kadardır.

Ocak-mayıs 2025 ile geçen yıl aynı dönem vergi tahsilatı karşılaştırılması

2024 yılı ocak-mayıs döneminde bütçe gelirleri 3 trilyon 240 milyar 147 milyon TL iken 2025 yılının aynı döneminde yüzde 44,7 oranında artarak 4 trilyon 689 milyar 154 milyon TL olarak gerçekleşmiştir.

2025 yılı ocak-mayıs dönemi vergi gelirleri tahsilatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 46,7 oranında artarak 4 trilyon 6 milyar 528 milyon TL olmuştur.

Aşağıdaki tabloda vergi kalemleri bazında ocak-mayıs 2025 tahsilat tutarları ile geçen yılın aynı dönemdeki tahsilat tutarları ve değişim oranları bulunmaktadır. 

Yukarıdaki tabloya göre 2025 ocak-mayıs döneminde geçen yıl aynı döneme nazaran tahsilat oranı en fazla olan gelir kalemi yüzde 97,4 artışla gelir vergisi olmuştur. Bunun ardından BSMV yüzde 79,1 ile; kolalı gazozlardan alınan ÖTV yüzde 75,80 ile; yüzde 67,9 ile özel iletişim vergisi gelmektedir. Diğerlerinin artış oranları yukarıdaki tabloda görülmektedir.

ÖTV genel toplamı ise geçen yıl aynı döneme göre yüzde 36,6 oranında artmış.

Murat Batı kimdir? 

Prof. Dr. Murat Batı, 14 Aralık 1974 tarihinde Diyarbakır'da doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Diyarbakır'da tamamladı. Lisansını Ankara Gazi Üniversitesi'nden, yüksek lisansını Hacettepe Üniversitesi'nden, doktora derecesini "Türev Araçların Vergilendirilmesi" teziyle 2012 yılında İstanbul Üniversitesinden aldı.

Mali hukuk alanında 2016 yılında doçent, 2022 yılında profesör kadrosuna (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hukuk Fakültesi) atandı. 

Çok sayıda üniversite, banka, belediye ve profesyonel şirkete, özellikle vergi hukuku alanında eğitimler verdi; hukuk ofisleri ile YMM ofislerine danışmanlık yaptı.

"Vergi Hukuku (Genel Hükümler)", "Muhasebe Hileleri ve Vergiden Kaçınmanın Türk Vergi Mevzuatındaki Yasallığı", "Türk Vergi Sistemi" kitapları yayımlandı; 60'tan fazla ulusal ve uluslararası akademik yayında makale ve kitap bölümü yazdı.

Kısa bir süre Cumhuriyet, Dünya ve BirGün gazetelerinde konuk yazarlık yaptı. Eylül 2020'den itibaren T24'te yazmaya başlayan Murat Batı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mali Hukuk Ana Bilim Dalı Başkanlığı görevini halen sürdürmektedir.

 

Yazarın Diğer Yazıları

Otomobillerde yeni ÖTV düzenlemesi…

Kuvvetle muhtemel oranlarla alakalı ÖTV Kanunu m.12/2-c uyarınca Cumhurbaşkanı'na verilen artırma yetkisi kullanılacak gibi görülmektedir. Yani Cumhurbaşkanı siyasi atmosfer izin verdiği bir dönemde bu oranları yükseltip yine eskisi gibi farklı basamaklara sahip bir tarife yaratacak

Futbolcuların 3,7 milyar liralık kazancı Maliye’nin radarına neden takıldı?

Sporcuların 2024 yılında elde ettikleri ücret toplamı 3 milyon lirayı aşıyorsa 7 Nisan 2025 Pazartesi gününe kadar yıllık beyanname verilmesi gerekmekteydi. Kuvvetle muhtemel izaha davet edilen kişilerden beyan etmedikleri gelirleri için vergisinin aslı ile birlikte bir kat kesilmesi gereken vergi ziyaı cezasının yüzde 20’si kesilecek ve ayrıca her ay için yüzde 4,5 zam alınacak

Trafik cezalarında gözden kaçan husus

EDS kurulumu nedeniyle kesilecek trafik para cezalarının yatırım maliyetini karşılayacak düzeye kadar yüzde 30’u, sonrasında yüzde 15’i hizmet bedeli adı altında belediye ve dolayısıyla da şirketlere aktarılması bazı sorulara gebedir

"
"