11 Temmuz 2025

Teminat isteme sınırının 250 bin liraya yükselmesinin anlamı nedir?

6183 sayılı Kanun kapsamında bulunan alacaklara ilişkin uygulanan teminat isteme sınırının 50 bin liradan 250 bin liraya çıkarılması olumlu ve mükellef lehine bir düzenlemedir

9 Temmuz 2025 Çarşamba günkü Resmi Gazete’de yayımlanan 10040 sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun m.48/2.fıkra uyarınca tecil edilecek tutara uygulanacak 50 bin liralık teminat isteme sınırı 250 bin liraya çıkarıldı.

Bunun anlamı ise şudur; vergi gibi bir kamu borcu bulunan kişiler, bu borcu ödeme zamanı geldiğinde bu borcu ödemeleri durumunda çok zor durumda kalacaksa o kişinin bu borcu en çok 36 ay tecil edilebilir. Tecil talebinin kabulü durumunda ise kişinin borcu 50 bin lirayı aşıyorsa aşan kısmın yarısı kadar da teminat istenilmekteydi. İşte teminat isteme sınırı 50 bin liradan 250 bin liraya çıkarıldı.

Buradaki çok zor durum ibaresi, “borcunu ödeyemeyecek durumda olduğu” anlamında değildir; borcunu öderse “işleri aksar, sıkıntıya düşer” anlamındadır.

Örneğin kişinin kamu borcu 70 bin lira ise ve tecil talebinde bulunduğunda kendisinden 50 bin lirayı aşan borcunun yarısı kadar da teminat istenir. Yani (70 bin lira – 50 bin lira=) 20 bin liranın yarısı kadar (10 bin lira) teminat istenirdi. 9 Temmuz itibariyle de 50 bin liralık sınır 250 bin liraya çıktığından artık 250 bin lirayı aşan borcun yarısı teminat olarak istenir. Hikâye tam olarak bu… İyi bi’ şey yani…

İki örnekle izah edeyim

Örnek 1) Mükellef Murat’ın X Vergi Dairesine 200.000 TL ve Y Vergi Dairesine de 100.000 TL borcu bulunmaktadır. Mükellef Murat, 01.09.2025 tarihinde anılan vergi dairelerinden söz konusu borçlarının tecil ve taksitlendirilmesini talep etmiş, vergi daireleri borcun taksitler halinde ödenmesini uygun bulmuştur. Bu durumda, mükellefin her iki vergi dairesine olan ve tecili uygun görülen borçları, ayrı ayrı 250.000 TL’nin altında kaldığı için vergi dairelerince herhangi bir teminat aranılmaksızın tecil edilip taksitlendirme yapılacaktır.

Örnek 2) Mükellef Batı, 26.09.2025 tarihinde bağlı bulunduğu vergi dairesine müracaat ederek, 300.000 TL borcunun taksitlendirilmesini talep etmiş, vergi dairesi mükellefin talebini değerlendirmiş ve borcun 2025 Ekim’den itibaren 6 ayda 6 eşit taksitte ödenmesini uygun görmüştür. Vergi dairesi, mükelleften taksitlendirilen bu borcu için 250.000 TL’yi aşan kısmın yarısı olan [(300.000–250.000=) 50.000/2=] 25.000 TL değerinde teminat göstermesini isteyecektir. Buna göre amme borcunun tecil edilebilmesi için 25 bin TL’nin teminat gösterilmesi gerekmektedir. Örneğe göre, 25 bin TL teminat gösterilmezse tecil yapılmayacaktır.

Görüldüğü üzere tecil uygulaması için teminat gösterilmesi gerekmektedir. Teminata ilişkin olarak 6183 sayılı Kanun’un 48’inci maddesinde ayrıca düzenlemeler yapılmıştır. Buna göre, amme borçlusunun alacaklı tahsil daireleri itibarıyla tecil edilen borçlarının toplamı 250 bin Türk lirasını (bu tutar dâhil) aşmadığı takdirde teminat şartı aranılmaz. Bu tutarın üzerindeki amme alacaklarının tecilinde, gösterilmesi zorunlu teminat tutarı 250 bin Türk lirasını aşan kısmın yarısıdır.

Ezcümle

6183 sayılı Kanun kapsamında bulunan alacaklara ilişkin uygulanan bu müessesede teminat isteme sınırının 50 bin liradan 250 bin liraya çıkarılması olumlu ve mükellef lehine bir düzenlemedir. Böylece kamu borcu bulunan kişiler borcunu tecil etmek isterse ve borcu da 250 bin liraya kadarsa ayrıca teminat göstermesine de gerek bulunmamaktadır.

Murat Batı kimdir? 

Prof. Dr. Murat Batı, 14 Aralık 1974 tarihinde Diyarbakır'da doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Diyarbakır'da tamamladı. Lisansını Ankara Gazi Üniversitesi'nden, yüksek lisansını Hacettepe Üniversitesi'nden, doktora derecesini "Türev Araçların Vergilendirilmesi" teziyle 2012 yılında İstanbul Üniversitesinden aldı.

Mali hukuk alanında 2016 yılında doçent, 2022 yılında profesör kadrosuna (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hukuk Fakültesi) atandı. 

Çok sayıda üniversite, banka, belediye ve profesyonel şirkete, özellikle vergi hukuku alanında eğitimler verdi; hukuk ofisleri ile YMM ofislerine danışmanlık yaptı.

"Vergi Hukuku (Genel Hükümler)", "Muhasebe Hileleri ve Vergiden Kaçınmanın Türk Vergi Mevzuatındaki Yasallığı", "Türk Vergi Sistemi" kitapları yayımlandı; 60'tan fazla ulusal ve uluslararası akademik yayında makale ve kitap bölümü yazdı.

Kısa bir süre Cumhuriyet, Dünya ve BirGün gazetelerinde konuk yazarlık yaptı. Eylül 2020'den itibaren T24'te yazmaya başlayan Murat Batı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mali Hukuk Ana Bilim Dalı Başkanlığı görevini halen sürdürmektedir.

 

Yazarın Diğer Yazıları

Rüşvetten vergi alınır mı?

Basında ve sosyal medyada görülen rüşvet operasyonlarında alınan rüşvet, karşı tarafı yakalatmak için verilmiş ise verilen rüşvet, müsadere edilmez. Ancak böyle bir amaç olmadan verilen rüşvet, tespit edildiği takdirde müsadere edilir ve o paraya devlet el koyar

Otomobillerde yapılan yeni ÖTV düzenlemeleri ne anlama geliyor?

ÖTV oranları aynı Resmi Gazete’de yer alan hem Kanun hem de Cumhurbaşkanı kararı ile iki kez değiştirilmiş oldu. Aynı Resmi Gazete’de yer alan iki ayrı düzenleme ile aynı şey üzerinden değişiklik yapmasına ben pek rastlamamıştım...

Yılın ilk altı ayına ilişkin vergi gelirleri

Merkezi yönetim bütçesi 2024 yılı Haziran ayında 275 milyar 280 milyon TL açık vermiş iken 2025 yılı Haziran ayında 330 milyar 176 milyon TL açık vermiştir. 2024 yılı Haziran ayında 176 milyar 4 milyon TL faiz dışı açık verilmiş iken 2025 yılı Haziran ayında 54 milyar 501 milyon TL faiz dışı açık verilmiştir

"
"