Ekonomi

The Economist'in "Big Mac Endeksi"ne göre, Türkiye'de hamburger fiyatı dolar bazında son üç yılda üç kat arttı

Alım gücü Türkiye'ye göre daha yüksek olan Japonya ve Güney Kore gibi ülkelerde bir hamburgerin dolar bazında fiyatının daha uygun olduğu verilere yansıdı

The Economist'in "Big Mac Endeksi"ne göre, Türkiye'de hamburger fiyatı dolar bazında son üç yılda üç kat arttı

17 Temmuz 2025 19:00

Güncelleme: 17 Temmuz 2025 20:42

T24 Ekonomi

The Economist's 1986 yılından bu yana hazırladığı "Big Mac Endeksi"ne göre, Türkiye'de hamburger fiyatları son üç yıl içinde 3 kat artış gösterdi.

The Economist, 2025 yılı Temmuz ayına ilişkin Big Mac Endeksi'nde Türkiye dahil çeşitli ülkelerin dolar bazında ne kadara bir hamburger alabildiğine ilişkin bir grafik yayımladı.

2022'de 1,86 dolar olan bir hamburger, bugün Türkiye'de 5,59 dolar

Buna göre, Türkiye'de son 3,5 yıl içerisinde hamburger fiyatları 3 kat artarak 1,86 dolardan günümüzde 5,59 dolara yükseldi.

Diğer ülkelere bakıldığında, Türkiye'nin hemen üstünde 6,01 dolar ile ABD yer alırken, daha yukarıda 6,82 dolar ile Birleşik Krallık ve 8,99 dolar ile İsviçre yer aldı.

Türkiye'nin altında yer alan ülkeler ise, 5,28 dolar ile Meksika, 3,98 dolar ile Güney Kore, 3,55 dolar ile Çin, 3,23 dolar ile Japonya ve 2,91 dolar ile Vietnam oldu.

Dolar bazında daha uygun hamburgere sahip ülkelerdeki alım gücü Türkiye'den yüksek

Bu ülkeler karşılaştırıldığında, fiyatları daha aşağı seviyelerde olan Güney Kore, Çin ve Japonya gibi ülkelerdeki insanların alım güçlerinin Türkiye'ye kıyasen çok daha yüksek olduğu da önemli bir not olarak belirtilebilir.

Economist'in paylaştığı grafik şu şekilde:

Big Mac Endeksi nedir?

Big Mac Endeksi, 1986 yılından bu yana The Economist tarafından iki para birimi arasındaki satın alma gücü paritesini (PPP) ölçmenin gayri resmi bir yolu olarak yayınlanan ve piyasa döviz kurlarının malların farklı ülkelerde aynı maliyete sahip olmasına ne ölçüde yol açtığını test eden bir fiyat endeksidir.

Endeks, McDonald's restoranlarında satılan en temel ve tercih edilen hamburger olan "Big Mac'i" satın almak için dünya çapındaki göreli fiyatı karşılaştırmasıdır.