Gündem

Tarım yazarı İrfan Donat: Fransa'da tarımsal üretimin büyük çoğunluğu kooperatifler aracılığıyla gerçekleştiriliyor

Fransa'nın tarım başarısında kooperatifler, çiftçi ve tüketiciyi eşzamanlı önceleyen sistem ve denetimler öne çıktı

Tarım yazarı İrfan Donat: Fransa'da tarımsal üretimin büyük çoğunluğu kooperatifler aracılığıyla gerçekleştiriliyor

14 Temmuz 2025 11:11

Güncelleme: 14 Temmuz 2025 14:28

T24 Haber Merkezi

Tarım yazarı İrfan Donat, yazısında Fransa'nın tarımda nasıl markalaşarak başarıyı elde ettiğine dikkat çekerek, ülkedeki tarımsal üretimin büyük çoğunluğunun kooperatifler aracılığı ile gerçekleştirildiğinin altını çizdi.

Oksijen Gazetesi'nde "Fransa tarımda nasıl marka oldu?" başlıklı yazıyı kaleme alan Donat, hayvan, tahıl ve diğer katma değerli tarım ve gıda ürünleriyle 89 milyar doları bulan Fransa'nın tarımda başarı hikayesini kaleme aldı.

Tarımsal üretimde kooperatiflerin önemine dikkat çeken Donat, şunları kaydetti:

"Ülkenin tarımsal üretiminde kooperatiflerin hatırı sayılır rolü ve etkisi var.

"Çiftçinin lehine yaratılan bu sürdürülebilir sistem, tüketicinin de lehine oluyor"

Özellikle küçük ve orta ölçekli çiftçiler birlikte üretiyor ve ürünlerini katma değerli hale getirerek markalı şekilde pazarlayabiliyor. Bunu da kooperatifler sayesinde gerçekleştiriyorlar. Çiftçinin kendi içinde yarattığı bu sürdürülebilir ve istikrarlı sistem, günün sonunda tüketicinin de lehine oluyor. Zira sofralara güvenli, kaliteli ve fiyat istikrarı olan gıdaların gelmesine olanak sağlıyor.

Tarımsal piyasaların yapılandırılmasında üretici örgütlerinin kilit rol üstlendiği Fransa’da üç tür tarımsal kooperatif bulunuyor: Tarımsal kooperatif şirketleri, tarımsal kooperatif birlikleri ve kolektif tarımsal şirketler."

Şarapta doğru üretim modeli ile elde edilen ihracat başarısı

Aynı zamanda Fransa'nın tarımında önemli kalemlerden bir tanesi olan şarap üretimine de değinen Donat, "Doğru şekilde kurgulanmış bu üretim ve pazarlama modeli Fransa’yı dünya tarım ve gıda liginde önemli bir konuma taşımış.

Fransa’nın üzüm bağlarında başlayan ve mahzenlerde şaraba dönüşen başarı hikayesi bunun en somut örneği. Küresel şarap ihracatının 39 milyar doları bulduğu dünya pazarında Fransa geçen yıl 12.7 milyar dolarlık ihracatla ilk sırada yer aldı. Toplam pazardan tek başına yüzde 32,5 pay alan Fransa, şarap ihracatı liginde uzun yıllardır açık ara lider... Buna şampanya başta olmak üzere diğer alkollü içecekleri de eklediğinizde hacim 17.6 milyar doları buluyor" dedi.

Kalite ve denetimin önemi

Tarım sektöründe kalite ve denetimin de önemini vurgulayan Donat, uygulamada yer alan "kalite etiketi" modelini belirtti.

Süreç yönetiminin önemini vurgulayan Donat, şunları kaydetti:

"Fransa’nın üretim ve pazarlama stratejisinin en önemli ayağı bu işin kalite ve denetimine yönelik sürecin yönetimi. 

Fransa’nın “label rouge” diye tanımlanan bir “kalite etiketi” var. Tarım ve gıda ürünlerinin yüksek standartlarda üretildiğini belgeleyen bu etiket, hem yerel hem de uluslararası pazarlarda güvenilirliği artırmada önemli rol oynuyor.

Bu kalite yönetim sistemi, üreticileri koruma ve denetleme misyonuyla sürdürülebilir üretimi garanti altına alırken, tüketici güveni açısından bir sigorta niteliği taşıyor."

 


Tan Sağtürk: Bale seyretmemiş çocuklara Fındıkkıran izlettik; birinin ilk kez deniz görmesi gibiydi