Ekonomi

Eczacıbaşı'ndan Bozüyük'e dördüncü tesis: Yapılan her 100 dolarlık ihracatın 82 doları katma değer

09 Eylül 2019 09:00

T24

Seramik sektöründe 60 yılı aşkın deneyimi sahip olan, Türkiye’nin ve dünyanın önde gelen seramik sağlık gereci (SSG) üreticisi Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu, Bilecik’in Bozüyük ilçesindeki fabrikası kapsamında 4. tesisi geçen cuma günü açtı. 6 kategorideki 6 farklı markayla 5 stratejik pazarda faaliyet gösteren ve 4 ülkede (Türkiye, Almanya, Britanya, Fransa) yer alan 13 fabrikada 6 bin 500 çalışanı bulunan Eczacıbaşı Yapı Grubu, bu yatırımla birlikte SSG üretim kapasitesini 1,1 milyon artırarak 5,6 milyonluk kapasiteye ulaştı. 250 milyon TL’lik yatırımla hayata geçirilen ve 40 bin metrekare yeni üretim alanı elde edilen tesiste yaklaşık 500 kişiye de istihdam olanağı oluşturuldu.

Açılış töreninde yaptığı konuşmada, Bozüyük'teki ilk seramik fabrika tesisini 1977'de kurduklarını, bugün ise ‘en iyi tesislerini’ devreye aldıklarını söyleyen Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, bu yatırımı yapmalarında Avrupa’dan gelen talebin ve yurt dışı pazarlarda büyümelerinin etkili olduğunu ifade etti.

Türkiye pazarında SSG, seramik karo, armatür, küvet-duş teknesi, klozet kapağı, gömme rezervuar gibi kategorilerin tamamında pazar lideri olan Eczacıbaşı Yapı Grubu, aynı zamanda Almanya, Fransa ve İngiltere’de de piyasanın önemli oyuncuları arasında yer alıyor.

Beklenti, tesisin ihracatı 40 milyon Euro artırması

Seramik ihracatında yaratılan yerli katma değerin yüzde 82 oranında olduğuna, yani yapılan her 100 dolarlık ihracatın 82 dolarının Türkiye’de kaldığının altını çizen Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Ali Aköz de, “Bu tesisi biz 250 milyon lira yatırımla yaptık. 1 milyon 100 bin adet seramik gereci üretecek. Ağırlıklı ihracattaki talebi karşılamak için yaptığımız bir tesis. Bizim beklentimiz bu tesisin ihracatımızı 40 milyon Euro kadar arttırmasıdır” diye konuştu.

Eczacıbaşı Yapı Gereçleri Genel Müdürü Ferit Erin, Türkiye’nin SSG ihracatının yüzde yarısından fazlasını gerçekleştirdiklerini belirterek, bunu yaparken de ‘katma değeri yüksek ürünler’ ile her geçen gün ihracat cirolarını artırdıklarını belirtti. Türkiye’de yapılan ihracatta kilogram başına ortalama 1.36 dolar gelir elde edilirken, seramik sağlık gereçlerinde bu rakam 1.67 dolara, Vitra ürünlerinde ise ortalama 2.12 dolara çıkıyor. Yeni açılan tesisle birlikte kilogram başına ihracat geliri 3.48 dolar olan ‘Vitra Katma Değerli Klozet’ gibi ürünlerin üretiminde sayının artırılması hedefleniyor.

Eczacıbaşı’nın Bozüyük’teki fabrikada ‘akıllı tuvaletler’ gibi ‘yükte hafif pahada ağır’ ürünler üretebilmesinin bir sebebi de araştırma ve geliştirme konusundaki liderlikleri. İşe tek haneli patent sayısıyla başlayan Vitra İnovasyon Merkezi, aradan geçen birkaç yılda Türkiye’nin en iyi 2. Ar-Ge tesisi olmuş.

Bülent Eczacıbaşı konuşmasında “Üretimimizin büyük çoğunluğunu gerçekleştirdiğimiz ve içinde bulunduğumuz bu kampüs, grubumuzun kalbi ve bizim için çok değerli” dese de, grup gelecek yıllarda yurt içi ve dışı yatırımlarını artırmayı hedefliyor. Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Aköz, Avrupa ülkelerinin ekonomilerinde de yaşanan daralmanın kendilerini endişelendirip endişelendirmediği sorulduğunda, “Gelişmiş pazarlar büyürken de öyle bir anda inanılmaz şekilde büyümüyor, küçülme olduğunda da ah vah diye bir anda çökmüyor” diyerek cirosunun yüzde 76'sını 75'ten fazla ülkeden elde eden Eczacıbaşı’nın bu yönde adımlar atmaya devam edeceğini söylüyor.

Eczacıbaşı Yapı Grubu, yaptığı yatırımlarla büyümeye devam ederken, aynı zamanda şirket bünyesindeki işçilerin hem ekonomik şartlarının iyileştirilmesi hem yaşam konforlarının artırılması hem de üretim sürecine katılmaları için de çok sayıda adım atılıyor. İşyerinde sürekli iyileştirme, sürekli geliştirme amacı taşıyan ‘Kaizen’ modelini uyguladıklarını kaydeden Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkan Yardımcısı Oğuzhan Gürsoy, bunun yanı sıra ‘sıfır kaza hedefi’ doğrultusunda adımlar attıklarını, yeni tesiste kullanılan ‘east lifting’ (kolay kaldırma) sistemleriyle de hem işçilerin daha az yük kaldırmasının sağlandığını hem de fiziki olarak kadınların da bu işi yapmasının önünün açıldığını ifade ediyor. Cinsiyetsiz özgeçmiş uygulamasıyla kadın istihdamının artırılması için çalışılan fabrikanın 350'si mavi yaka olmak üzere 488 kadın çalışanı var.

Ar-Ge merkezi, kullandığı teknolojiler ve üretim kapasitesiyle sektöründe Türkiye'de tek, dünyada ise sayılı örnekler arasında bulunan ve büyümeye de devam eden Vitra'nin Bozüyük fabrikasının seramik sağlık gereçleri dördüncü üretim tesisinin ilk faz açılışına Bülent Eczacıbaşı ve grup yöneticilerinin yanı sıra Bilecik Valisi Bilal Şentürk, Bozüyük Kaymakamı Hasan Yaman, AKP Bilecik Milletvekili Selim Yağcı, Çimse İş Sendikası Genel Başkanı Zekeriya Nazlım ile fabrika çalışanları katıldı.