Spor

Avrupa sosyetesinin biriciği, Senna'nın 'kral'ı olduğu F1'in en prestijli pisti Monako'nun dünü ve bugünü

faruk ekici monaco senna

24 Mayıs 2025 20:29

Güncelleme: 24 Mayıs 2025 21:09

2025 Formula 1 Dünya Şampiyonası'nın sekizinci etabı MonaCo Grand Prix'sini McLaren takımının Büyük Britanyalı pilotu Lando Norris kazandı. 

Circuit de Monaco olarak da bilinen 3,3 kilometrelik Monte Carlo Pisti'nde (25 Mayıs) saat TSİ 16.00'da yapılan yarışta Ferrari pilotu Charles Leclerc ikinci olurken, Norris'in takım arkadaşı Oscar Piastri yarışı üçüncü sırada tamamladı.

Formula 1’in en göz alıcı sahnesi

Motor sporlarının en prestijli yarışlarından biri olan Monaco Grand Prix, ilk kez 1929 yılında Monako sokaklarında düzenlendi. Şehir devleti Monako’nun dar ve kıvrımlı yollarında koşulan bu yarış, kısa sürede Avrupa sosyetesinin ilgisini çekmeyi başardı. İlk yarışın galibi, bir Bugatti ile piste çıkan William Grover-Williams oldu. Prens Louis II’nin desteklediği organizasyon, Monako’yu yalnızca bir turizm ve kumarhane merkezi değil, aynı zamanda otomobil sporlarının kalbinin attığı bir yer haline getirdi.

William Grover-Williams Bugatti Type 35B'si ile 1929 Monaco Grand Prix'sinde

1950 yılından itibaren Formula 1 Dünya Şampiyonası takvimine dahil edilen yarış, bugüne kadar ulaştı. Monaco Grand Prix, Le Mans 24 Saat ve Indianapolis 500 ile birlikte motor sporlarının “Triple Crown of Motorsport (Motor Sporlarının Üçlü Tacı)” arasında gösteriliyor. Şehir içi pistin dar virajları, tünel geçişi ve takvimin en yavaş virajı Grand Hotel Hairpin (eski adıyla Loews) gibi zorlu etaplar, pilotları hem fiziksel hem de zihinsel olarak sınıyor. Geçişin neredeyse imkânsız olduğu pistte, sıralama turlarındaki başarı yarış sonucunu büyük ölçüde belirliyor.

Takvimin en yavaş pisti

Ortalama 160 km/saat hızla koşulan takvimin en yavaş pisti Monaco Grand Prix’si, Sainte-Dévote virajıyla başlar; bu ilk viraj, start anında yaşanan kazaların en büyük adayıdır. Ardından araçlar hızlıca Beau Rivage yokuşundan tırmanarak Casino Meydanı'na ulaşır; bu bölüm hem görselliğiyle hem de dar geçiş alanlarıyla dikkat çeker. Yaklaşık 180 derece, çok dar bir U virajı olan Grand Hotel Hairpin (eski adıyla Loews) ise yaklaşık 40 ila 50 km/saat hızla dönülen takvimin en yavaş virajıdır. Mirabeau ve Portier virajları da pilotların kontrol becerilerini test eden, yavaş ama stratejik öneme sahip noktalardır.

Tünelden çıkan araçlar, hızla Nouvelle Chicane'e yönelir; burada doğru frenaj ve çizgi tutturmak, pozisyon korumada hayati rol oynar. Daha sonra gelen Tabac ve Piscine virajları, pilotların pist sınırlarını zorladığı, hız ve dengeyi ustalıkla birleştirmeleri gereken bölgelerdir. Son olarak, La Rascasse virajı ve Antony Noghès dönüşü pite girişten hemen önceki en dar ve teknik virajlardır; yarışın kaderini belirleyebilecek hataların en çok yaşandığı yerlerden biridir.

‘Monaco’nun Kralı’: Ayrton Senna

Formula 1 tarihinin efsanelerinin damga vurduğu Monaco’da en çok zafer kazanan isim, altı birincilikle gelmiş geçmiş en büyük F1 pilotlarından biri olan Brezilyalı Ayrton Senna (1960-1994) oldu. Graham Hill (1929-1975), Alain Prost ve Michael Schumacher gibi isimler de pistte unutulmaz zaferlere imza attı. Her yıl mayıs ayında düzenlenen yarış, yalnızca sportif bir mücadele değil, aynı zamanda jet sosyete ve dünya basınının gözlerini üzerine çeken bir gösteri haline geldi. Monaco Grand Prix, bugün hâlâ Formula 1’in en ikonik ve en çok beklenen yarışı olma özelliğini sürdürüyor.

Ayrton Senna 1992 Monaco Grand Prix'sinde birincilik kupasını kaldırıyor

Norris, pist rekorunu kırdı

Formula 1 Dünya Şampiyonası'nda sezonun sekizinci yarışı Monaco Grand Prix'sine McLaren pilotu Lando Norris ilk sıradan başladı.

1 dakika 09.954 saniyelik derecesiyle ile Michael Schumacher ve Lewis Hamilton’ın pist rekorunu geride bırakarak ilk cebe yerleşen Britanyalı sürücü Norris, kariyerinin 11’inci, bu sezonun ikinci pole pozisyonunun sahibi oldu.

Charles Leclerc (2), Lando Norris (1) ve Oscar Piastri (3) (soldan sağa)

Norris'in 0.109 saniye arkasındaki Ferrari pilotu Monakolu Charles Leclerc kendi evinde ikinci, 0.175 saniye gerisinde McLaren’in iki numarası Avustralyalı Oscar Piastri ise üçüncü sırayı aldı.

Zafer Norris'in oldu

Monaco Grand Prix'sini McLaren takımının Büyük Britanyalı pilotu Lando Norris kazandı.

Bu sezon 2. yarış zaferini elde eden Norris, yarışı 1 saat 40 dakika 33.843 saniyelik süresiyle ilk sırada tamamladı.

Ferrari'den Monakolu Charles Leclerc, Norris'in 3.131 saniye gerisinde ikinci, Norris'in McLaren'dan takım arkadaşı Oscar Piastri ise liderin 3.658 saniye arkasında üçüncü oldu.