07 Mayıs 2019

Teessür

"Pek çok açıdan titiz, temiz ve cesur bir çalışma Teessür ve Kültüral Performing Arts’ın yaratıcı tiyatroya epeyi sürprizler vaat ettiğini müjdeliyor"

Edebiyat tarihinin ezilen, mazlum, suskun, histerik ve/ya fedakar kadın tanımlamalarının tamamen dışında hatta zıttı bir kadın anlatılıyor sahnede. Aldatıldığı için en beklenmedik trajedyanın kurucusu olmaya cesaret eden Medea’yı farklı bir dramaturjiyle sahneye koymaya cesaret eden bir ekip var; Kültüral Performing Arts. Bu aykırı kahramanı farklı bir yorumla Sanayi Mahalle’sinde sahneye koymak yeterince Medea’ca aslında! Sonu hüsranla biten aşkının intikamını kanla alan Medea gibi mekanı Kültüral Performing Arts’da sağa sola itilen tiyatro sahnelerinin intikamını alıyor adeta! Nasıl mı? 4. Levent Sanayi Mahalle’sinde teknolojik donanımı ve estetik kalitesiyle alışılmadık bir Medea yorumundan daha ders verici ne olabilir ki? İçerik (oyun) ve form (mekan) bir bütün olarak sıra dışı, klişe ve/ya garantili olana tevessül etmeyerek…

Euripides’in metnini Ilgın Sönmez arka plandaki geçirgen video yüzeylerle destekleyerek kimi sahnelerde aynalara kimi sahnelerde aşılmaz taş duvarlara veya transparan gölgelere dönüştürerek derinleştiriyor. Ancak yüzeylerin tüm sahneyi kaplaması ve aksiyon planının bu yüzeylerin matematiğine göre hareket etmesi sanki bir miktar dağınıklık yaratıyor. Güçlü sahne planlaması sahnedeki sözün gücünü gölgeliyor ya da bir miktar önüne geçiyor. Belki yetenekleri sonsuz, cesareti ve kudretinden sakınmayan bir kadını anlatmak için böylesi bir arka plan işlevsel olarak çok iyi çalışıyor. Üstelik Medea günümüz kadınına uyarlandığından bugünün teknolojik dilini yerleştirmek aslında gayet anlaşılır ve metni etkili kılıyor. Yine de kalabalık kadro arka planın hareketli görselleriyle çoğu kere ayrıntıya dönüşüyor. Teessür meselesini oyunculuklar ve egzajere teknik arasında sıkıştırarak zaman zaman ıskalıyor. (Hem zekası hem de olağanüstü güzelliğinin arasında kalarak harcanan şahane kadınlar gibi!)

Sonuçta Nihan Büyükağaç’ın oyunculuğu ve doğru müzik seçimleriyle oyun yeterince güçlü ve etkili bir şekilde ilerliyor. Kalabalık kadro, edebiyat taşan diyaloglar ve video art ise metni kendi içinde didiştiriyor. Pek çok açıdan titiz, temiz ve cesur bir çalışma Teessür ve Kültüral Performing Arts’ın yaratıcı tiyatroya epeyi sürprizler vaat ettiğini müjdeliyor.

Yazarın Diğer Yazıları

Performans ve fikir sanatçısı Genco Gülan ile çok akıllı ve bol fikirli bir söyleşi

Türkiye’de sanata yönelik genel bir umursamazlık durumu aslında belli bir özgürlük alanı da yaratıyor

Öte’yi ötelemeyin!

Pek çok sert duygu ve düşünceyi imalarla okuyucuya bırakan yazar feminizm konusunda kendisini hiç saklamıyor

Gündüz Kuşağı’nın faydaları ve zararları

Gündüz karanlığının şakası olmaz