Dünya

Karar yazarı Taşgetiren: Hiç olmazsa Taliban konusu, bizim İslami ilim muhitleri için heyecandan ziyade teyakkuz konusu olmamalı mı?

"Türkiye’de dindar kadroların iktidarının İslam-toplum ilişkisine nasıl yansımaları olduğunu araştırmak gerekir mi?"

26 Ağustos 2021 09:46

Karar gazetesi yazarı Ahmet Taşgetiren, "Türkiye’de dindar kadroların iktidarının İslam-Toplum ilişkisine nasıl yansımaları olduğunu araştırmak gerekir mi? İslam evrensel bir mesaja sahipse -ki öyledir- İslam’ın iktidar uygulamalarıyla görünür hale gelmesinin, dünyada nasıl bir İslam algısı oluşturduğuna bakmak gerekir mi? Bu durumda ortaya “kim bakacak?” sorusu çıkmıyor mu? Hiç olmazsa Taliban konusu, bizim İslami ilim muhitleri için heyecandan ziyade teyakkuz konusu olmamalı mı?" görüşünü savundu. 

Taşgetiren yazısında, "Her siyasi ideoloji ve hareket için iktidarın bir deneme alanı olduğu tespiti doğrudur. Söz konusu olan İslam’la bağlantılı bir siyasi hareket ise, kendisi ile birlikte İslam’ın tezlerini de “deneme alanı”na sokacağını dikkate almak gerekiyor. 1979’ları hatırlarsak, “İran İslam devrimi” mesela Türkiye’de epeyce bir heyecan oluşturmuş, “İrancı” diye tanımlanan bir çevre meydana gelmişti. Şu sıralar Afganistan ve Taliban olayı, belki önemli kısmı “Amerika’yı yenme” söylemleriyle karışık bir heyecan uyandırıyor. Türkiye’de Tayyip Erdoğan ismi etrafında bir “İslami misyon” oluştuğunu söylemek de yanıltıcı olmaz." düşüncesini dile getirdi. 

Taşgetiren şu ifadeleri kullandı: 

"Mısır, Tunus’ta durumlar karışık. İslam ülkelerinden, İslam toplumlarından söz ediyoruz. İslam coğrafyası söz konusu. Buralarda asırlarca, İslam’ın bir ölçüde belirleyici olduğu yönetimler yaşamış.

Sonra bir yenilgi ve sömürgeleşme süreci gelmiş. Sonra görece -yani sınırlı- bağımsızlıklar kazanılmış. Bu dönemde, halkların zihniyet dünyası da önemli ölçüde etkilenmiş. Bu yeni dönemde “İslam – Toplum – Siyasal yapı nasıl şekillenecek?” sorusu yaşanan sancıların odağına yerleşmiş. Daha dindar kesimlerin “İslam’dan yola çıkan” hareketlerin iktidar oluşlarından heyecan duyduğu açık.

Ama bu toplumlarda farklı İslam algılarının oluştuğu ve “İslam adına” yapıldığı ifade edilen uygulamalara “yukardan aşağıya İslamlaştırma – Halk İslam’ından farklı İslam telkini” algısı sebebiyle tepkilerin oluştuğu da bir vakıa.

Bunun yanında, iktidar olgusu, sadece İslam – Toplum alanındaki ilişkileri değil, ekonomiden sosyal hayata tüm insan ilişkilerini etkiliyor. Bunun sonucu, tüm alanlardaki başarısızlıkların ya da kötü yönetimin İslam’la ilişkilendirilmesi gibi bir durum otaya çıkıyor. Şimdi bakıldığında 1979’un ülkemizde de esen “İran İslam devrimi heyecanı”ndan eser kalmadığı görülüyor. Acaba neden?Afganistan – Taliban heyecanına dair ne denmeli?"