Ekonomi

"Türkiye'nin üretim kapasitesi yeterli işlemiyor, dövizden ne kadar kurtulursak gıda enflasyonu o kadar düşer"

CarrefourSA CEO’su: Üretim artacak ki gıda enflasyonu azalacak

20 Mayıs 2024 11:08

Sabancı Holding ve Carrefour Grup iştiraki CarrefourSA’nın CEO’su Kutay Kartallıoğlu, gıda enflasyonuyla ilgili olarak, “Gıda enflasyonunun düşmesi üretim kapasitesine bağlı ancak Türkiye’de üretim kapasitesi yeterli işleyemiyor” dedi. Kartallıoğlu, Türkiye’de gıda hammaddelerinin dahi dövizden etkilendiğini ifade ederek, “Dövizden ne kadar kurtulursak gıda enflasyonu o kadar düşer” dedi. 

CarrefourSA CEO’su Kutay Kartallıoğlu, İzmir Karşıyaka’daki şubelerinin içinde yer alan “Lezzet Arası”nda bir basın toplantısı düzenledi. Burada konuşan Kartalloğlu, şirketin üretim ve yatırım modellemesine dair bilgiler verirken, Türkiye’deki gıda enflasyonuna dair de değerlendirmede bulundu.

Gıda enflasyonunun TÜFE’den aykırı olmadığını dile getiren Kartalloğlu, “Gıda enflasyonunun düşeceğini bekliyorum ama bu üretim kapasitesiyle alakalı bir durum. Türkiye’deki üretim kapasitesi yeterli işleyemiyor. Çiftçinin tohumu, hayvana verdiği yemi hep dövize bağlı. Ne zaman, ne kadar dövizden kurtulursak, gıda enflasyonu o kadar düşebilir” dedi.

Kartallıoğlu, “Türkiye’de üretim artacak ki gıda enflasyonu azalacak. TÜİK verilerine göre 20 yıl önce ülkede 21 milyon dönüm tarım arazisi vardı. Şu an bu, 17 milyon dönüme düşmüş durumda. Nüfus artıyor ve turizm gelişiyor, bu sayı yetersiz kalıyor. Kısa vadede ‘bu kış şunu yaptık, yazın bunu yaptık’ diyerek gıda enflasyonu düşmez” diye konuştu. Kartallıoğlu, Tarım Bakanlığı’nın ve Ticaret Bakanlığı’nın enflasyonu düşürmek için iyi hamleleri olduğunu savunurken, “Biz de destek vermeye, içinde olmaya gayret ediyoruz” diye konuştu.

“Üreticiden zam gelmediği zaman raflarda kuruş oynamıyor”

Market fiyatlarını da yorumlayan Kartallıoğlu, “Mağazadaki arkadaşımızın en sevmediği iş, fiyat etiketi değiştirmek. Bunun kime, ne faydası var? Müşteri geliyor, ‘bu ürün bu kadar değildi’ diyor. Sanki zammı biz yapmışız gibi tepki görüyoruz. Ancak üreticiden bize zam gelmediği zaman hiçbir ürünün fiyatını bir kuruş oynatmıyoruz” açıklamasını yaptı. Taze gıda satışının CarrefourSA’nın cirosunun yüzde 40’ını oluşturduğunu da söyleyen Kartallıoğlu, “Müşteri gıda dışındaki ihtiyaçlarını erteleme eğilimine girdi, dolayısıyla gıda dışı alanlarda daha yavaş büyüyoruz” dedi.

“8 bin çiftçiyle çalışıyoruz”

Büyüme modelleriyle ilgili de bilgi veren Kartallıoğlu, “küçük esnaf ve girişimciyi oyuna dahil eden bir şirket olarak büyümeye odaklandıklarını” söylerken, Türkiye’nin pek çok bölgesinden 8 bin çiftçiden alım yaptıklarını dile getirdi. Küçük esnaf ve girişimciyle büyüme modeli izlediklerini söyleyen Kartallıoğlu, “2020 yılında hayata geçirdiğimiz ve bugün 60’ı kadın olan 425 küçük esnaf ve girişimciye ulaştığımız bayilik sistemi bunun en somut örneği. Hedefimizde olan 1.000 bayi ağına doğru ilerliyoruz” diye konuştu.

“Yeme içme sektöründe çok kanallı büyüme yolunu izlediklerini” ifade eden Kartallıoğlu, şu bilgileri paylaştı:

“Yatırımlarımızın en önemli ayağını Lezzet Arası çatısı altında buluşturduğumuz yeme içme sektörü oluşturuyor. Mağazalarımızda market fiyatına restoran deneyimi yaşatmak için başladığımız yolculukta bugün 6 ilde 14 Lezzet Arası restorana ulaştık, ayda 500 bin kişi ziyaret ediyor. 2023 yılında adım attığımız bulut mutfak konseptinde de Mecidiyeköy ve MKM Etiler olmak üzere 2 lokasyonda 10 markamızla yemek siparişi hizmeti vermeye devam ediyoruz. 2024 yılında yeme içme yatırımlarımıza Lezzet Arası Catering’i de ekledik. Burada özel davetlerden etkinliklere yine Lezzet Arası şefleri tarafından hazırlanan özel menülerle hizmet veriyoruz.”

“Yerel üreticinin ürünleri 13 ülkeye ihraç ediliyor”

CarrefourSA’nın öz markalı ürünlerine dair de bilgi veren Kartallıoğlu, “Özellikle süt, su, yumurta, sıvı yağ, pirinç ve çikolata gibi gıda ürünleri başta olmak üzere tuvalet kâğıdı, kâğıt havlu, peçete gibi kâğıt grubu en çok tercih edilen ürünler arasında yer alıyor. Şu anda 600'den fazla öz markalı ürünümüz var. Bu sayı yıl sonunda 750’ye ulaşacak. Ciromuzun %17’sini oluşturan öz markalı ürün kategorimizi 13 ülkeye ihraç ediyoruz, bunu artıracağız” ifadesini kullandı.

Enerji verimliliğinin en önem verdikleri konulardan biri olduğunu dile getiren Kartallıoğlu, “2023 yılında enerji yatırımlarımız 150 milyon TL’yi geçti. Enerji verimliliğinde geçen yıl yaptığımız tasarruf miktarı da 22 M kWh saati aştı” dedi. Kartallıoğlu, atık ve geri dönüşüm alanıyla ilgili olarak da “Sadece 2023 yılında topladığımız 10 ton atık yağ ile 10 bin ton içme suyunun kirlenmesini önledik. 250 tondan fazla gıdayı atık olmak kurtardık” bilgisini paylaştı.